Terug naar San Jose

4 juli 2015 - San José, Costa Rica

Ons verblijf in Ylang Ylang zit er helaas op. We verlaten vandaag het schiereiland Nicoya. We doen de gordijnen open en blijven nog even vanuit ons bed genieten van het uitzicht op het strand. Om 08.45 uur worden we pas met de jeep van het hotel naar onze auto gebracht die bij de gezonde banaan staat (althans we hopen dat hij er nog staat). We kunnen dus op ons gemak ontbijten en foto’s maken van alle flora en fauna die we op ons pad van de kamer naar het restaurant .......  and back tegen komen.

Om 08.30 uur worden de koffers in de kamer opgehaald en betalen wij onze rekening ......... met plezier. We hebben hier ontzettend genoten. Op de valreep komen we Patricia nog tegen. Zij is de eigenaar van zowel Ylang Ylang als El Sano Banano en ze komt uit Nederland. Samen met haar Amerikaanse man is zij 30 jaar geleden hier komen wonen dus is ze bijna meer Costaricaan dan Nederlands maar dat hoor je niet als je met haar praat. Ze heeft van het personeel gehoord dat wij uit Nederland komen en wil ons nog even gedag zeggen.

We zijn blij als we ons autootje zien staan (hij stond gewoon achter een hek dus er kon niks mee gebeuren). Om 09.00 uur zwaaien we Montezuma vaarwel en rijden richting Paquera, een rit van ongeveer een uur. Vanuit Paquera vertrekt de ferry naar Puntarenas op het vaste land. We zijn er net even na 10.00 uur, ruim op tijd want de boot vertrekt pas om 11.00 uur. We kopen een kaartje en betalen voor de auto en 2 personen 13.000 colones (ongeveer $27,- / ongeveer €27,-). We zien in de verte de boot vanuit Puntarenas al aankomen. Hij zit behoorlijk vol. Het duurt daarom ook een tijdje voordat alle auto’s en voetgangers eraf zijn.

Als de boot bijna leeg is stappen we in onze auto en worden de kaartjes opgehaald. Dan wordt er vriendelijk verzocht of ik de auto wil verlaten en lopend de boot op wil gaan. Uuuhhhh....oké (we zijn niet de enige). Alleen de auto en chauffeur mogen de boot op rijden. Ik wacht boven op het dek op Mars. Onze boot zit bij lange na niet zo vol als de boot die net is aangekomen. We vertrekken dan ook op tijd (ze kunnen het wel). De boot vaart heel langzaam en de overtocht duurt 70 minuten. We varen langs idyllische bounty eilandjes en zien pelikanen dobberen op het water.

Als de boot bijna aanmeert neem we weer afscheid van elkaar (klinkt heel dramatisch) en ga ik lopend de boot af en hoop Mars ergens op de kade in ons autootje aan te treffen. Ik kan jullie verklappen.....we hebben elkaar gevonden. We volgen de navigatie weer en die zegt nog 2 uur naar San José. Puntarenas is een drukke stad, het is natuurlijk ook zaterdag dus een hoop mensen genieten van het weekend. We rijden over de Pan American Highway en krijgen onderweg nog onverwachts te maken met tolpoortjes. In totaal betalen we 1500 colones (ongeveer $3,- een stuk goedkoper als in Frankrijk).

Om 14.00 uur komen we aan in hotel Trapp Country Inn. De temperatuur in San José is een stuk aangenamer dan in Montezuma. De zon schijnt maar het is niet zo heet, lekker gewoon. Het hotel ligt aan een drukke weg maar daar merk je niets van. Het ligt net iets van de weg af en het lijkt of je midden in de natuur zit. Je hoort hier de vogeltjes fluiten. We krijgen een ruime kamer op de begane grond met een lekker groot terras. Ze hebben zelfs een zwembad. Het ziet er keurig uit. Het hotel is slechts 5 minuten van het vliegveld en het lijkt net of de vliegtuigen in de achtertuin landen (altijd nog beter dan het jankende Nederlandse kind wat net in het zwembad lag) maar we hebben er geen last van.

We eten vanavond in het hotel. Buiten het hotel hebben we zo gauw niet iets leuks gezien. Voor het eten worden we gebeld om te vragen wat we precies willen eten. We duiken gauw de menukaart in en Mars neemt de ribeye en ik de kip met ham en kaas. Het smaakt lekker.
Onze vakantie zit er helaas bijna op. Onze vlucht van San José naar Panama vertrekt morgen (5 juli) om 14.30 uur. We worden om 11.30 uur door het hotel naar de luchthaven gebracht. Boehoehoeh nog maar 1 nachtje.

1. John en wil:
    5 juli 2015
    Wat jammer dat het voorbij is he. Wij hebben genoten van jullie avonturen en van de foto's. Een goede terugreis en we zien jullie op schiphol xxx