Daar gaan we dan eindelijk!!!!!

14 juni 2015 - Schiphol, Nederland

Na maanden van plannen en voorpret gaan we dan eindelijk naar Costa Rica. We hebben er zo’n zin in. Om 07.00 uur gaat de wekker. Auw dat is vroeg wetende dat we voorlopig ook niet meer naar bed gaan. Om 08.30 uur komen John en Wil ons ophalen en samen met Robby brengen zij ons naar Schiphol.

Omdat we thuis zelf al hebben ingecheckt doen we eerst even een bakkie koffie met wat lekkers erbij, natuurlijk bij de Starbucks . We pikken nog even wat dollars op bij het GWK en dan is het echt tijd om onze koffers in te leveren maar eerst nemen we natuurlijk afscheid van onze uitzwaaiers (het lijkt Hello Goodbye wel).

Het vliegtuig stijgt net even na 13.00 uur op. We zitten lekker met z’n tweetjes naast elkaar, bijna helemaal achterin het vliegtuig, stoel 60A en 60B. De komende 10 uur kunnen we nergens meer heen. Gelukkig hoeven we ons niet te vervelen met een eigen televisie waarop je films en series kunt kijken gaat de tijd snel voorbij (eindelijk serie 2 van Game of Thrones gezien). De service van de KLM is perfect. We krijgen 2x echt lekker te eten en tussendoor nog wat snacks en voldoende drinken. De vlucht verloopt perfect en we hebben geen last van turbulentie.

We landen uiteindelijk op Panama Airport om ca. 17.00 uur plaatselijke tijd. We worden direct overvallen door de warmte en de luchtvochtigheid. Gelukkig is er op de luchthaven airco alleen werkt die niet op alle plekken even goed maar je hoort ons niet klagen hoor. Omdat onze vlucht naar San José om 19.15 uur vertrekt gaan we eerst nog even wat eten en drinken. Wie had dat gedacht ..... we lopen al direct tegen een (kleine) taalbarriere aan. Helaas is ons Spaans niet meer wat het geweest is en de vriendelijke jongen achter de balie heeft nog nooit van de taal Engels gehoord dus dan maar met handen en voeten en warempel we krijgen wat we besteld hebben.

Onze vlucht naar San José wordt door Copa Airlines uitgevoerd en vertrekt gelukkig op tijd. Het is na een vlucht van KLM wel wat afzien en dat jankende kind direct achter ons helpt ook niet mee aan een rustgevende sfeer (oké we hebben op dat moment ook een klein slaapgebrek en kunnen daarom iets minder hebben) maar de vlucht duurt maar net iets langer dan een uur. Het personeel doet zijn stinkende best om iedereen nog wat te eten te brengen en het ook weer allemaal op te ruimen voordat de daling wordt ingezet (respect). Net voordat we vertrokken vanuit Panama is het behoorlijk gaan regenen en tijdens de vlucht hebben we dan ook een spectaculair uitzicht op onweer. Gelukkig vliegen we erlangs en hebben we er geen last van. We landen op San José om ca. 20.30 uur (tussen Panama en Costa Rica zit nog een uur tijdverschil) en het is gelukkig droog.

We worden opgehaald door José (ze heten hier allemaal José of Juan). Hij is een lekkere kwek en vertelt al het één en ander over de stad (we krijgen zelfs al foto’s van zijn kinderen te zien). Hij brengt ons naar het eerste hotel Rincon de San José. Oké, San José by night ziet er niet overal even aantrekkelijk uit maar het zal er vast morgen overdag heel anders uitzien.

We worden door een aardige dame achter de balie ontvangen en José neemt afscheid van ons. We krijgen kamer 41. Het is geen grote kamer maar wel schoon en er staat gelukkig een bed in. We weten niet hoe snel we moeten gaan slapen (we zijn dan al ongeveer 22 uur wakker).