Cahuita dag 2

19 juni 2015 - Cahuita National Park, Costa Rica

We proberen vandaag wat uit te slapen (echt waar dat valt niet mee). We zitten uiteindelijk om 07.30 uur aan het ontbijt. We moeten op een papiertje aankruisen wat we voor ontbijt willen. We nemen fruit, juice, koffie/thee en toast met eieren. Na het ontbijt gaan we naar Cahuita National Park. We gaan dit keer wel lopen (hopelijk hebben alle slangen zich verstopt). Onderweg spotten we zelf een glaskikker.

Bij de ingang spreekt een wat oudere man ons aan of we misschien een gids willen. We twijfelen nog even maar na wat onderhandelen besluiten we om met hem het park in te gaan. Je betaald geen entree voor het Cahuita National Park maar je mag een eigen bijdrage geven. Natuurlijk doen we dat. Het park ligt vlak langs het strand. Het stuk van het park wat wij gaan bekijken bestaat uit een recht zandpad van ongeveer 2,5 km.

Onze gids Jan (spreek uit als Djan) is fantastisch. Hij neemt ons direct mee naar een stuk waar wij zelf nooit (en lees echt nooit) naartoe zouden zijn gegaan. We lopen midden in de rimboe (op onze sandalen tussen de slangen) maar Jan zegt dat het geen probleem is. We vertrouwen hem en volgen. We spotten dan ook al gauw een gele slang (zeer giftig). Het is nog maar een kleintje maar wat een schitterende kleur.

Het stikt hier ook van de luiaards. De meeste liggen alleen hoog in een boom maar we hebben wel wat mooie foto’s van een moeder met een kleintje. Verder spot Jan (wij spotten helemaal niets, een gids is echt een aanrader) meerdere slangen, leguanen, apen, salamanders en grote insecten. Hij vertelt ook over de verschillende planten en bloemen. We zijn bijna 3 uur onderweg geweest. We hebben echt genoten en we zijn Jan erg dankbaar. Wij gaan zeker geen park in zonder gids want wij zien echt helemaal niets. Onderweg kwamen we meerdere mensen tegen zonder gids en die zeiden niets gezien te hebben terwijl ze toch vlak langs al die beesten zijn gelopen.

Na de tocht doen we wat boodschappen en bij de lodge facetimen we nog even met Robby. De verbinding is heel goed en we laten hem wat foto’s zien die we net gemaakt hebben. Inmiddels zijn we nog maar de enige toeristen op de lodge. Wat een rust. We lezen lekker een boekje en vallen dan allebei in slaap. Om half 6 schrikken we wakker en maken ons klaar om weer in het dorp te gaan eten. We gaan naar hetzelfde restaurant maar vanavond is het minder druk in het dorp (blijkbaar is donderdag de stapavond in Cahuita). We hebben heerlijk gegeten. Mars had de steak en ik de fajita’s met kip.

We hebben ook vandaag weer enorm geboft met het weer. Het was heel erg zonnig en warm en het heeft niet geregend. Het lijkt inmiddels wel of we de waterpokken hebben, onze benen zitten vol rode vlekken (rarara, ze zitten er wel maar je ziet ze niet en het lijkt wel of ze deet lekker vinden). Maar je hoort ons nog steeds niet klagen. Morgen gaan we het luiaard opvangcentrum in Cahuita bezoeken.

1. Ko:
    21 juni 2015