Cahuita dag 3

20 juni 2015 - Cahuita National Park, Costa Rica

We hebben hier een automatische wekker in de vorm van brulapen. Helaas kunnen die alleen niet zo goed klokkijken dus midden in de nacht zetten ze hun keel op en daar komt toch een geluid uit (en het zijn echt niet zo van die hele grote apen) maar goed dat is de charme van Costa Rica. Het is vannacht ook behoorlijk gaan regenen en dat doet het
’s ochtends als we gaan ontbijten ook nog. We doen het vandaag daarom wat rustiger aan. Om 11.00 uur besluiten we om naar het Sloth Sanctuary te gaan, dit is ongeveer 15 minuten rijden van de lodge. Hier vangen ze luiaards op die door hun moeder verstoten zijn of een ongeluk hebben gehad.

Het opvanghuis is door een Amerikaans gezin in de jaren 70 opgezet nadat iemand bij hun een luiaard had afgegeven die hulp nodig had. Deze luiaard hebben ze nog steeds en heet Buttercup. Om 12.00 uur begint de tour. Eerst maken we in een grote kano een tochtje over de rivier naast het opvanghuis. Gelukkig is het inmiddels droog. De natuur is schitterend en we spotten wel wat dieren maar niet zo veel als in Tortuguero. Halverwege de tocht begint het echter weer te regenen dus hup onze poncho’s aan en nu begrijpen we waarom het tropisch regenwoud heet.

Na de kanotocht krijgen we een rondleiding door het opvanghuis. Enkele luiaards wonen hier permanent omdat ze niet meer teruggezet kunnen worden in de natuur. Een luiaard leert het eerste jaar alles van zijn moeder en gaat dan na dat jaar er alleen op uit. Als een luiaard in het eerste jaar van zijn moeder wordt gescheiden dan heeft hij nog niet alles geleerd en is het niet mogelijk om de luiaard terug te zetten in de natuur. We krijgen ook een kijkje in het gedeelte waar de baby’s worden verzorgd. Ze zijn zo schattig. Tijdens de tour krijgen we een hoop informatie over de luiaard, het is erg interessant.

Hierna rijden we even langs de supermarkt en slaan we wat drinken in en gaan dan in de lodge lekker relaxen. We voelen ons allebei ook niet zo lekker dus even rusten kan geen kwaad. Aan het einde van de middag voelen we ons echter zo beroerd dat we besluiten niet uiteten te gaan en in de kamer te blijven. De verdere details zullen we jullie besparen maar we zijn allebei behoorlijk ziek geworden. ’s Nachts is het gigantisch gaan regenen en onweren, het kwam echt met bakken naar beneden. Ook de brulapen lieten weer van zich horen. We proberen deze nacht maar gauw te vergeten.