Monteverde dag 1

26 juni 2015 - Monteverde, Costa Rica

We hebben vannacht beter geslapen ondanks dat er toch nog enkele sprinkhanen in de kamer zaten. De klamboe heeft zijn werk gelukkig goed gedaan. Vandaag is weer een reisdag. We rijden van La Castillo naar Monteverde. Hemelsbreed niet zo ver van elkaar vandaan maar we moeten helemaal om het meer van Arenal heen rijden, een rit van 4 uur (als je nergens stopt dan). We weten nu al dat ons dat niet gaat lukken. Wij stoppen onderweg geregeld omdat we bijna alles willen fotograferen. Het land is ook zo mooi.

Wat we in ieder geval niet gaan missen is de weg naar Rancho Margot. We nemen hem nog één keertje. Mars begint het zelfs stiekem een beetje leuk te vinden. Als een echte rallycoureur neemt hij inmiddels de hobbels en bobbels of het niks is. Hier en daar stoppen we nog even voor een fotomomentje. De dag ervoor, toen we geen camera bij ons hadden, hebben we toekans en apen gespot. We hopen dat ze er nu ook nog zitten maar helaas kunnen we ze niet meer vinden.

Het meer van Arenal is heel groot en een groot deel van de weg naar Monteverde rij je langs het meer. Het is schitterend. Op de weg is het rustig. Wel zien we dat ook hier de regen voor overlast heeft gezorgd. Op meerdere plekken is het asfalt weggeslagen of is er een modderstroom naar beneden gekomen. We hebben er geen last van en kunnen goed door rijden. Plots rijden we achter een camper uit Oostenrijk, hoe is die hier nou terecht gekomen? Grappig, je ziet hier nergens campers rijden.

Het laatste stuk naar Monteverde gaat over (jawel daar is hij weer) een onverharde weg. Op het bordje staat nog 36 km naar Monteverde. We zetten ons schrap. We zitten inmiddels al aardig hoog in de bergen. De natuur is hier weer heel anders. Het is veel grasland met koeien. Ondanks dat we geregeld met ons hoofd tegen het dak stuiteren (we hebben er een filmpje van gemaakt, zie video’s) proberen we te genieten van het uitzicht. Onderweg stoppen we in een klein plaatsje om wat te drinken en een sandwich te eten. Hier scoren we ook gelijk onze eerste souvenirs.

We hebben gemerkt dat het al wat harder is gaan waaien en als we verder rijden zien we dan ook moderne windmolens staan. Het weer deze dag is perfect. Vanochtend regende het nog toen we Rancho Margot verlieten maar al snel ging het zonnetje schijnen. Af en toe valt er een klein spettertje maar dat mag geen naam hebben. Om half 3 komen we aan bij Valle Campanas en worden heel hartelijk ontvangen met een heerlijk glaasje fruitjuice. We krijgen direct informatie over wat er allemaal te doen en te zien is in de omgeving van de lodge. We boeken gelijk een tour met een gids voor morgenochtend om 07.30 uur in het Curi Cancha Park We hebben er zin in.

Ook in Valle Campanas (ze hebben maar 4 huisjes) is het niet druk maar zijn we niet de enige gasten. Na ons komt er nog een stel met een kindje. We hebben een vrijstaande bungalow met twee verdiepingen. Beneden is de keuken dus in theorie zouden we zelf kunnen koken (hahahahaha) en boven is de slaapkamer en badkamer. Het ziet er heel netjes uit. We nemen even alle informatie door die we hebben gekregen en relaxen nog wat. Op aanraden van de lodge gaan we vanavond eten bij Johnny’s pizzeria. Het is een klein stukje rijden en met de kaart die we hebben gekregen is het heel makkelijk te vinden. We nemen een grote pizza die we delen en een flesje wijn (we doen even luxe want de fles kost $24,--). We zitten te genieten, het smaakt verrukkelijk. De wind raast behoorlijk om onze bungalow heen en we vallen in een diepe slaap.