Monteverde dag 2

27 juni 2015 - Monteverde, Costa Rica

We hebben de wekker gezet (net als of we ons hier verslapen, yeah right). Om 05.30 uur  gaat hij af omdat we om 07.30 uur bij de ingang van het Curi Cancha Park moeten zijn. We ontbijten gewoon in de keuken van de familie die Valle Campenas runt. We krijgen fruit, scrambled egg met zelfgemaakte kaas, brood, fruitjuice en koffie die ze zelf hier verbouwen. Een heerlijk ontbijt.

Het is ongeveer 20 minuten rijden naar het park. We kopen een kaartje (voor de meeste parken betaal je entree) voor $14,-- en maken kennis met onze gids Danilo Brenes. Omdat we zijn enige klanten zijn hebben we dus een privé tour. Niet slecht wetende dat normaal een prive tour $120,-- pp kost en wij nu maar $34,-- pp kwijt zijn. Dat is weer een voordeel als je in het groeneseizoen (ze zeggen hier geen regenseizoen) reist. Danilo neemt een grote verrekijker op statief mee. Hij spreekt gelukkig heel goed Engels dus we kunnen hem goed volgen. We gaan het park in en spotten al gauw een Agouti (het lijkt op een grote cavia). Door de verrekijker van Danilo kunnen we met de I-phone hele mooie foto’s maken.

Onderweg vertelt hij over de verschillende planten en dieren in het park. Plots wordt er een toekan gespot en Danilo schiet er vandoor met zijn verrekijker. Wij sprinten er achteraan en zien 2 toekans in een boom. Volgens Danilo is dit vrij uniek. Onze volgende missie is het vinden van de Quetzal. Een vogel die in Costa Rica alleen in de buurt bij Monteverde voorkomt. Het is niet makkelijk om hem te vinden. We moeten dan ook even geduld hebben. De gidsen imiteren het geluid van de vogel in de hoop dat hij zich laat zien en uiteindelijk wordt ons geduld beloond. Het is een schitterende gekleurde vogel en via de verrekijker kunnen we hem (het is een mannetje) goed zien.

Verder zien we nog kolibries, een luiaard maar die ligt hoog in de boom te slapen, veel verschillende insecten en als klap op de vuurpijl een tarantula. Ze bewaakt haar eieren (ziet eruit als een witte plastic zak). Normaal liggen de eieren in een holletje maar omdat de zak zo groot is past hij waarschijnlijk niet. Ze bewaakt de eieren met haar leven. We zijn 3,5 uur onderweg geweest en wat was het weer geweldig. Dit vinden we toch wel het leukste, dieren spotten.

Hierna trakteren we onszelf op een lekker drankje en een soepje bij het Tree House Restaurant. Dit restaurant is om een hele grote boom gebouwd. Het ziet er heel leuk uit. Na de lunch rijden we naar het Monteverde Reserve. Zonder gids gaan we het park in maar helaas hebben we de regen aan onze kont zitten. Het komt ineens met bakken naar beneden terwijl het net nog schitterend weer was. We lopen door het park (een tocht van 2 uur) maar zien helemaal niks. Alle dieren schuilen voor de regen. Halverwege is er een brug. Ondanks de harde wind en regen gaan we eroverheen. Best wel eng want je kijkt zo door de roosters naar beneden en de brug beweegt als je erop loopt. We vinden het een schitterend park maar we zijn ook blij als we klaar zijn. Onze poncho’s konden het maar net aan.

Onderweg terug naar de lodge drinken we ergens een warme chocolademelk om een beetje op te warmen. Huh opwarmen? Ja, in Monteverde is het net iets koeler dan in de rest van Costa Rica. Je hebt hier ’s avonds wel een vestje nodig. We gaan vanavond bij Tico y Rico eten. Weer op aanraden van de lodge. Hier serveren ze traditioneel Costaricaans eten. We laten ons verrassen. Morgen gaan we naar het Salvatura Park om te ziplinen en de hanging bridges tour te doen. We vinden het wel een beetje spannend.