Tortuguero dag 1

16 juni 2015 - Tortuguero National Park, Costa Rica

Vanochtend 04.00 uur klaar wakker. Helaas moeten we nog even geduld hebben want het ontbijt begint pas om 06.00 uur. Gisteravond na het eten zijn we nog wel naar een andere kamer verhuisd. We moesten onze kamer inmiddels delen met een hele mierenfamilie. Die vonden het zo gezellig bij ons dat ze zelfs in ons bed kwamen. Dat vonden wij toch net even te ver gaan. Gelukkig was de kamer naast ons nog vrij.

We hebben alleen niet zo heel veel tijd om te ontbijten want vandaag staat onze eerste reisdag op de planning. Om 06.30 worden we opgehaald om naar Tortuguero te gaan. Uiteraard komt het busje wat later (alles gaat hier wat rustiger dan wij gewend zijn). Samen met een ander Nederlands stel, die gisteren zijn aangekomen vanuit Nederland, stappen we in het busje. Onze gids Diego (oh ja ze heten hier ook Diego) begint gelijk over onze grote koffers (of we misschien van plan zijn om voorgoed in Costa Rica te blijven) en of we kaas bij ons hebben. Helaas Diego de kaas hebben we al weggegeven aan Edventure, onze reisorganisatie. Maybe next time!

In de bus zitten al andere toeristen. Wij zijn de laatste die instappen. De meeste komen uit Amerika en er is een stel uit Spanje. Diego vertelt onderweg over het land. We rijden langs koffieplantages, ananasvelden en bananenplantages. Costa Rica is de grootste leverancier van ananassen en een grote leverancier van koffie. Uit Costa Rica komt alleen maar arabica koffie. De beste koffie die er is volgens Diego. Om in Tortuguero te komen rijden we door de bergen heen en hoe hoger we komen hoe neveliger het wordt. Het is een schitterend gezicht. Langzaam begint het te regenen. Ons eerste buitje is een feit maar Diego zegt dat dit nog helemaal niks is.

Na 1,5 uur stoppen we ergens om te eten. Inmiddels is de zon weer gaan schijnen en voelt het (nu nog) lekker warm aan. We hebben inmiddels contact met het andere Nederlandse stel. Leroy en Judith komen uit Hoek van Holland en hebben sinds vorig jaar het reisvirus te pakken (ze zijn naar Tanzania geweest dus wij hangen aan hun lippen). Bij het restaurant zit een mooie vlindertuin en na het eten mogen we daar even kijken. Hierna is nu nog 1,5 uur rijden naar de boot.

Tortuguero is namelijk alleen te bereiken per boot. Het is een uurtje varen naar Laguna Lodge en dat is al een beleving op zich. We varen eerst door een smal kanaal waar onze mond open valt van alle prachtige bomen en planten. Daarna gaan we de grote rivier op en onze stuurman trekt even lekker het gas open. Heerlijk dat windje. We waren al gewaarschuwd dat het hier heel erg warm en vochtig is ..... en dat is het ook (lees heel
veel muggen).

De lodge ligt direct aan de rivier en midden in de natuur. We komen hier om 12.00 uur aan. Overal staan schitterende gekleurde bloemen er zijn vogels, apen, hagedissen en vast nog veel meer dieren die ons niet opvallen omdat wij ze gewoon niet zien (helaas zijn we nog geen getrainde spotters).

De kamers hier zijn aaneengeschakelde houten bungalows met op de veranda 2 heerlijke schommelstoelen die we natuurlijk gelijk even uitproberen. Om half 1 begint de lunch, nou we lusten wel wat. Het buffet bestaat uit vlees, rijst, aardappels en groente. We zitten heerlijk te smullen. Na de lunch hebben we om 3 uur een uitje naar het dorpje Tortuguero.
Hier gaan we weer per boot naar toe. Het dorp bestaat uit 1500 inwoners en is geheel afhankelijk van het toerisme. Het stelt verder niet zo heel veel voor en we besluiten daarom al snel om de weg terug naar de Lodge te lopen. Het pad loopt langs het strand en het is ongeveer 35 minuten lopen, een leuke wandeling en we zijn nog sneller dan wanneer we op de boot moeten wachten. We lopen samen met Judith en Leroy en hebben tussendoor nog even wat foto momentjes. Het wel duidelijk dat we nog niet helemaal aan de temperaturen hier gewend zijn want bij terugkomst op de lodge gutst het zweet van onze rug af maar toch duiken we nog even de botanische tuin in die ze op de lodge hebben. Aan het begin van de tuin lopen duizenden mieren achter elkaar aan met allemaal blaadjes op hun rug. Mars heeft hier een heel leuk filmpje van gemaakt (kijk maar bij video’s). Voor de rest spotten we niet veel. Als we terug lopen naar de kamer worden we wel door andere gasten op een glaskikker geattendeerd. Hierna besluiten we even te chillen voordat het diner om 19.00 uur begint (het eten is hier heerlijk). Na het eten doen we nog een lekker drankje in de bar (dat hebben we wel verdiend) en duiken daarna weer op tijd ons bed in. Nu maar hopen dat we een beetje kunnen slapen want stil is het hier ’s nachts niet (dat is de natuur hier).

Vergeet het bijna te zeggen maar we hebben vandaag onze eerst hoi hoi gezien (luiaard). Hij hing wel heel hoog in een boom en was helemaal opgekruld maar toch...we hebben er eentje gezien.