Tortuguero dag 2

17 juni 2015 - Tortuguero National Park, Costa Rica

05.00 uur. We worden iedere dag een uur later wakker. We komen al wat meer in het ritme.
We hebben eigenlijk best lekker geslapen. Mars is er wel een paar keer uit geweest maar viel dan daarna weer snel in slaap. Toch moeten we nu nog 2 uur wachten voor het ontbijt begint. Mars is wat gaan lezen en ik ben wat gaan fotograferen. Onze buurtjes (Judith en Leroy) zijn vandaag de vroege ochtend tour door het National Park gaan maken (om 5.30 uur vertrekken) maar wij hebben deze even voorbij laten gaan. We hebben namelijk om 08.30 uur ook al een tour gepland staan.

Best spannend wat we gaan zien. We gaan met een niet overdekte boot door de smalle kanalen van Tortuguero. We spotten al gauw apen en toekans. Het valt alleen niet mee om ze goed op de foto te zetten. Ze zitten meestal hoog in de bomen en blijven ook niet lekker stilzitten (dat gaat in Blijdorp toch een stuk makkelijker). Toch lukt het ons om een paar mooie plaatjes te schieten. Verder zien we de jezus christ hagedis (hij heet zo omdat hij over water kan lopen) en enkele kaaimannen (handen binnen boord houden). Daarnaast is de natuur ook schitterend. De tour duurt ongeveer 2,5 uur en bij terugkomst neem ik een lekkere cocktail en Mars een Imperial biertje. We proberen gelijk ook even te skypen met het thuisfront (we hebben alleen wifi in de bar dus we moeten verplicht een drankje drinken). We krijgen John en Wil en de kids te pakken. Leuk om elkaar even te zien en te spreken.

Om half 1 is er weer lunch. Een typisch gerecht hier is zwarte bonen met rijst en kokos. Dit eten ze als ontbijt, lunch en avondeten. Wij vinden het heerlijk (we missen die croissants bij het ontbijt eigenlijk helemaal niet). We schepen  goed op want we moeten op krachten blijven omdat we vanmiddag gaan kajakken door de mangroven.

Na de lunch chillen we nog wat (iets teveel want we zijn in slaapgevallen en schrikken net 10 minuten voor vertrek wakker). We haasten naar de boot. We gaan samen met het Spaanse stel uit onze groep kajakken. We zijn dus maar met z’n vijven (inclusief onze gids Miguel). We varen naar een smal kanaal en moeten dan vanuit de boot de kajak instappen (yeah right wetende dat er kaaimannen zitten). Gelukkig gaat het goed. Mars en ik zitten in een
éénpersoons kajak en we hebben gauw het ritme gevonden. Het spaanse stel zit in een tweepersoons kajak en die moeten nog even het ritme vinden. Luidkeels wordt er in het Spaans door de mangroven links, rechts, links geroepen (gelukkig niet de hele tocht). We spotten al gauw meerdere schildpadden die lekker in het zonnetje zitten. Het is ontzettend gaaf dat je er zo vlak langs vaart. Als wij verder zijn gevaren horen we achter ons ineens een harde gil. Het blijkt dat er in de kajak van de Spanjaarden een schildpad is gevallen. Ze weten hem snel in het water te gooien (gelukkig is het een schildpad en geen kaaiman, alhoewel dat had best een leuk fotomomentje geweest).

We varen ongeveer een uur en 45 minuten en spotten nog wat vogels, hagedissen, apen en op de valreep ook nog een kaaiman (slik we zitten maar in een plastic kanootje). Wat een geweldige ervaring en vooral de stilte is overweldigend (als de Spanjaarden even hun mond houden). Hierna zijn we wel een beetje afgedraaid. Ik schrijf nog wat aan ons reisverslag en daarna is het diner weer om 19.00 uur. Ook dit keer is het eten weer heerlijk.. Om 21.00 uur kunnen we onze ogen niet meer openhouden en vallen in slaap. Morgen vertrekken we naar Guapiles waar we onze huurauto in ontvangst nemen.

Wat een leuke dag en wat hebben we het getroffen met het weer in het regenseizoen. We hebben vandaag alleen tijdens de boottocht een klein buitje gehad (poncho precies 1 minuut aangehad). Wel regent het ’s avonds en ’s nachts behoorlijk hard maar dat vinden we niet erg.

1. Juut en Lee:
    Hey Mars en Naat!
    Wij zijn na ongeveer 3 uur rijden aangekomen in rancho Margot! Laatste stukje kan je de 4x4 inschakelen
    Het is hier nog vochtiger dan in Tortuguero (de dekens en het matras voelen zelfs heel klam aan). Het is wel weer een super leuk huisje!
    Op de ranch telen ze de groente/kruiden/fruit zelf. Ook hebben ze koeien, kippen, varkens en schapen.
    Dussss, verse eitjes en lekkere biefstukjes! Nee, het avondeten viel een beetje tegen, gelukkig hebben we zelf nog sultana's
    We zitten nu in de bar nog een drankje te drinken en we zijn omringd door schoolkids van rond de 15/16 jaar...
    Morgen gaan we op pad, waarschijnlijk naar de free hot springs en een zipline!
    We kijken uit naar jullie volgende verhaal!
    Liefs jullie tortuguero buurtjes!
  2. Juut en Lee:
    Hey Mars en Naat!
    Morgen gaan we op pad, waarschijnlijk naar de free hot springs en een zipline!
    We kijken uit naar jullie volgende verhaal!
    Liefs jullie tortuguero buurtjes!
  3. Tam en chris:
    19 juni 2015
    Heerlijk om jullie avonturen te lezen, ik hoor het naathje haast zelf vertellen. Zit het dan ook elke keer weer met een grote glimlach te lezen. Heel veel plezier nog en ik kijk uit naar jullie volgende blog xxx heel veel liefs tam en chris
  4. John en wil:
    19 juni 2015
    Heerlijk jullie verhalen alleen 1 ding , naat je weet toch dat spanjaarden herriebakkies zijn ! (: Skype werkte dit keer wel he . We vonden het ontzettend leuk op naar het volgende avontuur. Groetjes john en wil
  5. Remco:
    Supermooie foto's!
    Ben je op Tortuga Johnny Depp nog tegengekomen?
  6. Mars en Naatje:
    20 juni 2015